Test nieuwe apparatuur i.s.m. REEF


1 November 2008

Op 28 november is in samenwerking met REEF een proef genomen met een infrarood Linescanner (van Raytek) - op een project in Heerenveen. Dat was ook de eerste kans om de nieuwe GPS apparatuur in de  praktijk te testen. Het was vroeg op en een koude dag,  maar wel succesvol.

Eén van de doelen van ASPARi is om nieuwe technologieën te testen op bruikbaarheid voor het professionaliseren van de asfaltwegenbouw. Enkele maanden geleden heeft Raytek ons benaderd met een Infrarood Linescanner. De IR Linescanner registreert oppervlaktetemperatuur punt voor punt, lijn na lijn. Dit apparaat is een alternatief voor de infrarood (video)camera op de spreidmachine - zoals gebruikt bij de proef op de Aziehavenweg te Amsterdam. De verwachting is dat de temperatuurgegevens uit de Linescanner makkelijker te verwerken zijn (in vergelijking met de beelden uit de camera). Of zoiets werkt moet je toch uitvinden. Reef was enthousiast en heeft ASPARi de mogelijkheid geboden de Linescanner op een project uit te proberen. Gerard Oude Lansink van Reef heeft geholpen de metingen voor te bereiden, het ploeg in te lichten en de spreidmachine aan te passen zodat de Linescanner gemonteerd kon worden. Na enig puzzelen is gekozen de test uit te voeren op een asfaltproject in Heerenveen. Dit was gelijk een goede gelegenheid om naast de Linescanner ook onze nieuwe Trimble GPS apparatuur in te zetten en de meetprotocollen te verifiëren. Hieronder volgt een (sfeer)verslag van en dag testen en meten.

28 November 4:45h; Campus van de Universiteit Twente. De ASPARi onderzoekers Seirgei Miller, Henny ter Huerne laden samen met Bachelor student Jasper Middelkamp de benodigde apparatuur in de auto. Ze vertrekken om vijf uur richting het Noorden en zijn net op tijd aanwezig voor een bak koffie en praatje met de ploeg. De mensen zijn erg benieuwd naar deze academische figuren die een kijkje komen nemen bij hun werk. Het is tegen 7:00h en de temperaturen liggen (nog) rond het nulpunt. Start werk staat gepland voor 7.30 uur. De onderzoekers maken zich met moeite los uit de warme keet om zich in de Friese kou en straffe wind te begeven. Seirgei, die vooral gewend is aan de milde winters op het zuidelijk halfrond, geniet de warmte in de keet. Er moet echter ook gewerkt worden.

Henny begint met het aanbrengen van de Raytek Linescanner op de spreidmachine. Het eerste probleem dat we tegenkomen heeft te maken met de doos die is gemaakt om de laptop te herbergen. Deze kan niet bevestigd worden aan de machine en kan dus niet gebruikt worden. Het is project is buiten de bewoonde wereld, de werkzaamheden beginnen in een paar minuten en je moet improviseren om je eigen metingen te kunnen doen. Gelukkig is de oplossing bijna meteen gevonden. Per slot van rekening is dit GWW waar oplossingen direct op de bouwplaats bedacht (dienen te) worden. Fokke, de machinist van de spreidmachine, stelt voor de tweede stoel te gebruiken voor de laptop. Een paar tie-wraps verder en alles is klaar om de meting te beginnen. Raytek heeft de Linescanner aangedragen ter vergelijking met de FLIR infrarood camera’s die gebruikt zijn bij de eerdere metingen (A35 en de Aziëhavenweg). Na montage moet de laptop aangesloten. Henny krijgt de software aan de praat en checkt of alles werkt. Hij slaakt een diepe zucht van opluchting wanneer alles bijna perfect lijkt te werken.

Seirgei en Jasper halen de GPS-apparatuur uit de auto. De koffers zijn geel, groot en waarschijnlijk bestand tegen explosies. De Trimble SPS 851 ontvangers en Zephyr 2 antennes worden geplaatst op de spreidmachine en de walsen. Eerst een korte inspectie om te bepalen waar de antennes het beste bevestigd kunnen worden. De antennes worden “geplakt” met een magneetvoet. Eén van de walsmachinisten zegt dat, afhankelijk van het weer, er een keus gemaakt wordt tussen een bandenwals en de driewiel-wals. Eerst dus maar naar de spreidmachine.

Jasper en Seirgei beklimmen de spreidmachine om de GPS apparatuur te plaatsen. Hier komt een nieuw probleem naar voren. De machine is overdekt door een doek van vinyl. De magneet kan daar onmogelijk op blijven kleven. Het vinyl is gewoonweg te dik. Weer wat geleerd (niet alle daken zijn van metaal). Wederom is er een moment van overleg. Er wordt al snel weer een oplossing gevonden. De antenne wordt op de metalen stang geplaatst waar de laser scanner ook op bevestigd is. Na wat sjorren en trekken zit de antenne stevig vast en zijn we er zeker van dat deze ook niet meer los zal laten. De antenne heeft weliswaar geen 360° vrij zicht naar de hemel, maar het zichtveld moet voldoende zijn. De antenne wordt bevestigd aan de ontvanger en die wordt vervolgens aangesloten op de laptop via een paar tie-wraps. Het vastzetten van de apparatuur op de twee walsen gaat snel dankzij de hulp van de walsmachinisten. Je kan merken dat ze ruime ervaring hebben, deze wegwerkers. De Zephyr 2 antennes worden magnetisch op het dak geplakt. De kabels worden via het raam geleid en alles is klaar om de GPS data met intervallen van een seconde binnen te halen. Het enige dat nog gedaan moet worden is het opzetten van het basisstation – om voor de meting de benodigde precisie te krijgen.

Eerst nog een snelcursus voor Jasper over gebruik van de FLIR infraroodcamera. De foto’s die gemaakt worden met deze FLIR camera zullen achteraf worden vergeleken met de Raytek Linescanner. De uitstralingsfactor, het tijdstip en alle andere belangrijke instelling worden gecheckt. De infraroodfoto’s moeten gemaakt worden van het asfalt zoals het onder de balk vandaan komt. ….. Oh … alweer een probleempje. Er zijn geen piketten aanwezig die de afstanden aangeven. Hoe weet je dan achteraf waar welke foto genomen is. Wederom improviseren! En wederom een simpele oplossing: Jasper volgt de spreidmachine en neemt foto’s ongeveer elke 5 meter. Na afloop kunnen we het tijdweergave in het beeld van de foto koppelen aan de GPS data, en zo de positie bepalen waar de foto is genomen. Opgelucht en tevreden kan Jasper beginnen met het maken van warmtefoto’s van het ± 150°C warme asfalt.

Het opzetten van het GPS basisstation is de volgende taak. Er mogen geen hoge gebouwen in de buurt zijn en ook geen andere obstakels die de satellieten zouden kunnen blokkeren. Het oog valt de parkeerplaats van een bedrijf. Na kort overleg is er toestemming om het basisstation daar te plaatsen. Nu is alles gereed en instelling om de meting te beginnen. Manager van Reef, Gerard Oude Lansink, komt even langs om te informeren of alles naar wens gaat en als nodig om enige assistentie te verlenen. Later die dag komt hij nog een keer met iemand van het lab, voor een serie van nucleaire metingen voor de dichtheid.

Het werk en de metingen verlopen voorspoedig en zonder problemen. Het team van Reef en de onderzoekers nemen omstreeks half elf even een korte pauze voor de hoognodige cafeïne. De ploeg blijkt wel nieuwsgierig geworden. Onder het genot de koffie worden vragen gesteld en toelichting gegeven. De kern is “hoe kunnen we het proces van asfalteren en verdichten beter maken?”. Het is echt fantastisch om dit te bespreken met deze zeer ervaren mannen. Er zijn uiteraard ook verschillen in opvattingen en inzichten over hoe je het best te werk kun gaan en waarom je dat zo zou moeten. Ervaring en gevoel speelt daarbij een belangrijke rol, maar hoe maak je dat nu hard? hoe onderwouw en bewijs je dat?Is het gevoel of is het weten? Daar ligt nu net de crux voor het werk binnen ASPARi. Door metingen de bestaande werkwijzen, kennis en ervaring onderzoeken en onderbouwen. Als je dat in beeld brengt, kunt je met de ploegen toe te werken naar verbetering en verdere professionalisering. Na de koffie weer aan de slag.

Werk en dataverzameling verlopen de rest van de dag volgens planning. Aan het eind van de dag wordt al het materiaal weer in Henny’s auto geladen. De dag wordt afgesloten in de keet van Reef met een uitgebreid en vruchtbaar gesprek waarin de werkzaamheden en de eerste resultaten worden doorgenomen. De ASPARi onderzoekers bedanken de ploeg voor de gastvrijheid, de samenwerking en openheid over hun ervaringen/inzichten over het werk in de praktijk. Bijna twee uur later omstreeks 19:00h arriveren Seirgei, Henny en Jasper moe maar voldaan op de UT campus in Enschede

Bij deze willen wij vanuit ASPARi nogmaals REEF bedanken dat ze de mogelijkheid hebben geboden de IR Linescanner en de GPS te testen. Die dank gaat in het bijzonder uit naar de staf en naar de ploeg. De eerste analyse geeft de indruk dat alle apparatuur goed gefunctioneerd heeft. Het lijkt gelukt alle beoogde data te verzamelen en zeker te stellen. In januari zal met de inhoudelijk analyse worden begonnen . We zullen voortgangsberichten en tussenresultaten op deze website publiceren.

(met dank aan Jasper voor de aanzet voor het verslag)


Sitemap || © Copyright 2007-2015 - ASPARi